e-logeio: Ηλεκτρονικό περιοδικό
Αθήνα 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου
Οι μαθητές τής Β΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείο-Τοσιτσείου Γυμνασίου Εκάλης θα αναλάβουν να καλύψουν δημοσιογραφικά ένα πολύ σημαντικό γεγονός. Η Αθήνα ανακηρύχθηκε από την UNESCO Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου για το 2018. Μια σειρά από σημαντικές εκδηλώσεις θα λάβουν χώρα στην πόλη. Η ομάδα, λοιπόν, τού ηλεκτρονικού περιοδικού e-logeio θα καταγράψει και θα ενημερώσει τη μαθητική κοινότητα τού Σχολείου για όσα θα συμβούν στην Αθήνα μέχρι την άνοιξη τού 2019. Παράλληλα, οι μαθητές θα σχεδιάσουν και θα υλοποιήσουν μέσα στο Σχολείο δράσεις για την προώθηση τού βιβλίου και την καλλιέργεια τής ανάγνωσης. Σκοπός τής συγκεκριμένης προσπάθειας είναι να γνωρίσουν καλύτερα οι μαθητές όσα συμβαίνουν στην πόλη μας, που φέρει αυτό τον τιμητικό τίτλο, αλλά και να αγαπήσουν περισσότερο το βιβλίο. Ταυτόχρονα επιδιώκεται να εξασκηθούν στην υπεύθυνη συγκέντρωση και αναμετάδοση ειδήσεων, καθώς επίσης και στη σωστή και αποτελεσματική σύνταξη ενός δημοσιογραφικού κειμένου.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ευτυχία-Μαρία Σταματέλλου
Οικονομία στο Βυζάντιο
Το Β΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης συνεχίζει για τρίτη χρονιά την επιτυχημένη συνεργασία του με τον τομέα Βυζαντινών Ερευνών τού Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Οι μαθητές τής Β΄ τάξης, στο πλαίσιο τής ζώνης Πολιτισμού, θα υλοποιήσουν πρόγραμμα με τίτλο «Η οικονομία στο Βυζάντιο».
Οι μαθητές θα ασχοληθούν με την οικονομική ιστορία τού Βυζαντίου και ειδικότερα με τους τομείς παραγωγής, όπως τον πρωτογενή τομέα (γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία κ.ά.), τη μεταποίηση (μεταλλουργία. υφαντουργία κ.λπ.), το εμπόριο, καθώς και με τη ναυτιλία, το νομισματικό σύστημα και τις μεταρρυθμίσεις του, το σύστημα φορολόγησης, τον ρόλο τού κράτους στην οικονομία, τους μισθούς και τον καθορισμό των τιμών των αγαθών, τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις, αλλά και την οικονομική ιδεολογία τής εποχής, η οποία διέφερε ουσιαστικά από την καπιταλιστική ιδεολογία τής σύγχρονης εποχής.
Το ερώτημα βέβαια που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για να απαντηθεί είναι αν μπορούν οι σημερινές κοινωνίες να διδαχθούν μαθήματα οικονομίας από μια αυτοκρατορία που άντεξε περισσότερο από μία χιλιετία και που αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα μεικτής οικονομίας στον προβιομηχανικό κόσμο.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λουκία Σπυράτου
Πόσο Βυζαντινοί είμαστε οι Νεοέλληνες;
Πόσο Βυζαντινοί είμαστε οι Νεοέλληνες όταν μας ονομάζουν Μαρία, Παναγιώτη, Δέσποινα, Βασιλική και γιορτάζουμε «τον κάθε προστάτη Άγιο»; Πόσο ζωντανό είναι το Βυζάντιο σήμερα όταν πηγαίνουμε στην εκκλησία και ακούμε «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια» ή «ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ», όταν στο σπίτι μας έχουμε εικονοστάσι ή όταν λέμε «έφαγα τον περίδρομο», «ο ήλιος βασιλεύει», «κατάπιε τη γλώσσα σου», «κάθε κατεργάρης στον πάγκο του»;
Αν ανατρέξουμε στην καθημερινή ζωή των Νεοελλήνων, θα διαπιστώσουμε ότι πολλά από τα στοιχεία που την απαρτίζουν ανάγονται στο Βυζάντιο. Ανθρωπωνύμια, τοπωνύμια, φράσεις/παροιμίες, έθιμα, εορτές, διατροφή, τέχνες (αγιογραφία, βυζαντινές εκκλησίες, βυζαντινή μουσική κ.ά.), εκκλησιαστική παράδοση, θρησκευτική ευλάβεια (τάματα, αγιάσματα, σταυρός – φυλαχτό κ.ά.), μοναχισμός και πολλά άλλα αποτελούν βυζαντινές επιβιώσεις.
Οι πολυποίκιλες αυτές επιβιώσεις, οι οποίες καταδεικνύουν την οργανική συνέχεια που έχουμε με το Βυζάντιο και διαμορφώνουν την ταυτότητα τού Νεοέλληνα, θα απασχολήσουν εφέτος τους μαθητές τής Β΄ τάξεως τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Γυμνασίου Εκάλης κατά την υλοποίηση τού προγράμματος με τίτλο «Πόσο Βυζαντινοί είμαστε οι Νεοέλληνες;», στο πλαίσιο τής Ζώνης Επιστημών και Πολιτισμού και σε συνεργασία με τον τομέα Βυζαντινών Ερευνών τού Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Γερασιμούλα Καλαντζή
Κατεβάστε την σχετική αίτηση εδώ