Η καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας των Αρσακείων-Τοσιτσείων Δημοτικών Εκάλης κ. Ευφροσύνη Γεώργα παρακολούθησε με επιτυχία το επιμορφωτικό πρόγραμμα, συνολικής διάρκειας 100 ωρών, που διοργάνωσε η Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση τής Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (Ε.Ε.Π.Ε.Κ.) με τίτλο «Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση: Κριτική Παιδαγωγική και έρευνα-δράση» και υλοποιήθηκε κατά το χρονικό διάστημα από 3 Ιανουαρίου έως 27 Φεβρουαρίου 2022.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε αξιολόγηση, μέσω δραστηριοτήτων κλειστού τύπου μετά τη μελέτη επιμορφωτικού υλικού χωρισμένου σε εβδομαδιαίες ενότητες, κατανόηση και μελέτη των βασικών αρχών τής Κριτικής Παιδαγωγικής και τής έρευνας-δράσης καθώς και των κοινών τους σημείων, συγγραφή τελικής εργασίας και ανάρτησή της στο σχετικό forum, τεκμηριωμένο και εμπεριστατωμένο σχολιασμό τελικών εργασιών συν-εκπαιδευομένων με βάση τους άξονες: Περιεχόμενο, Δομή, Πρωτοτυπία και Σαφήνεια, καθώς και ενεργό παρουσία, εμπλοκή και συνεργασία στη μαθησιακή κοινότητα για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και αναστοχασμού.
Οι βασικοί στόχοι τού επιμορφωτικού προγράμματος ήταν:
– να φέρει τους/τις εκπαιδευτικούς σε επαφή με την Κριτική Παιδαγωγική και την κριτική έρευνα-δράση, ώστε να επιλέγουν από τις βασικές τους αρχές τα στοιχεία εκείνα που μπορούν να οδηγήσουν σε πληρέστερη κατανόηση τού κοινωνικού πλαισίου εντός τού οποίου δρουν και να τους/τις καταστήσει ικανούς/-ές να παρεμβαίνουν σε αυτό με διάθεση αμφισβήτησης των παγιωμένων και φυσικοποιημένων πραγματικοτήτων
– να αναστοχαστούν πάνω στη δική τους προσωπική εκπαιδευτική θεωρία και να επισημάνουν τις αντιφάσεις μεταξύ αντιλήψεων και στάσεων ως προς τη δική τους κατανόηση και παρέμβαση στο κοινωνικό γίγνεσθαι
– να οδηγηθούν σε δράσεις που στοχεύουν στη συμπερίληψη όλων των μαθητών/τριών και να αποδέχονται τις διαφορετικές ταυτότητες των κοινωνικών υποκειμένων αναδεικνύοντας τον ρευστό και ασταθή τους χαρακτήρα.
Οι θεματικοί άξονες τού επιμορφωτικού προγράμματος ήταν οι εξής:
1η ενότητα: Η Κριτική Παιδαγωγική ως τρόπος σκέψης και δράσης: το πλαίσιο
2η ενότητα: Βασικές αρχές Κριτικής Παιδαγωγικής
3η ενότητα: Βασικές αρχές Κριτικής Παιδαγωγικής (β΄μέρος)
4η ενότητα: Η έρευνα-δράση (χαρακτηριστικά α΄ μέρος)
5η ενότητα: Η έρευνα-δράση (χαρακτηριστικά β΄ μέρος)
6η ενότητα: Συνδυάζοντας την Κριτική Παιδαγωγική με την κριτική και συμμετοχική έρευνα-δράση στον σχολικό χώρο (α΄μέρος)
7η ενότητα: Συνδυάζοντας την Κριτική Παιδαγωγική με την κριτική και συμμετοχική έρευνα-δράση στον σχολικό χώρο (β΄ μέρος)
8η ενότητα: Υλοποίηση τελικής εργασίας.