Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας ιδρύθηκε το 1993 στον χώρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, ύστερα από απόφαση τού Διοικητικού Συμβουλίου τής Φ.Ε. και τού πρόεδρου καθηγητή κ. Γεωργίου Μπαμπινιώτη.
Η ιδέα για την ίδρυση ενός Φυσιογραφικού Μουσείου τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας έχει τις ρίζες της στα πρώτα χρόνια λειτουργίας των Αρσακείων, καθώς το 1883 ιδρύθηκε στο Αρσάκειο Μέγαρο, “εν τω δεξιά τής εισόδου τού Αρσακείου δωματίου”, Φυσιογραφικό Μουσείο, το οποίο χρησίμευε και ως αίθουσα συζητήσεων. Πρώτος ο Γεώργιος Μελάς, γιος τού Αντιπροέδρου Μιχαήλ Μελά, προσέφερε τη συλλογή “Ζωοφύτων και κοχυλιών”, ενώ συγχρόνως αγοράστηκε μεγάλη σειρά φυτολογικών και ζωολογικών εικόνων.
Πολλά χρόνια αργότερα, η ιδέα για την ίδρυση Μουσείου προτάθηκε και πάλι από την τότε καθηγήτρια τής Παιδαγωγικής Ακαδημίας κ. Ε. Αποστολάτου-Καργάκου, οπότε και ιδρύθηκε το σημερινό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας. Αν και το Μουσείο είναι σχετικά μικρό σε έκταση, οι συλλογές του είναι πλούσιες και καλύπτουν τον κύριο στόχο του, που είναι η συμβολή του στην προώθηση των φυσικών επιστημών.
Το Μουσείο περιλαμβάνει σπάνιες συλλογές από πεταλούδες και άλλα έντομα, θηλαστικά, ερπετά, πτηνά (περίπου 65 διαφορετικά είδη), απολιθώματα, ορυκτά, πετρώματα και όστρακα. Ιδιαιτέρως αναφέρουμε τα απολιθώματα: Archaiopteryx, στρωματόλιθο ηλικίας 3,5 δισεκατομμυρίων ετών, αμμωνίτη, απολιθωμένο ψάρι Actionella ηλικίας 350 εκατομμυρίων ετών, τα θηλαστικά άλκη, μυρμηγκοφάγο και opossum, τον κροκόδειλο και τον πύθωνα καθώς και τα υπό εξαφάνιση ζώα, όπως είναι η αθηναϊκή κουκουβάγια, ο θαλασσαετός, ο γυπαετός, η θαλασσοχελώνα Caretta–Caretta, ο ροδοπελεκάνος, οι ερωδιοί, η Τυτώ (Tyto Alba) κ.ά.
Σε άλλο τμήμα τού Μουσείο μπορεί κανείς να θαυμάσει τη συλλογή πετρωμάτων, η οποία περιλαμβάνει αμέθυστο, αραγωνίτη, βωξίτη, ροζ χαλαζία, βιομηχανικά ορυκτά, ορυκτό αλάτι κ.ά. Στο ίδιο τμήμα υπάρχουν και θαλάσσιοι οργανισμοί, όπως κοράλλια, ανθόζωα, εχινοειδή, δίθυρα και γαστερόποδα.
Νέο έκθεμα αποτελεί ο αναλογικός σεισμογράφος, ο οποίος παραχωρήθηκε από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο Αθηνών για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Επίσης, στο αίθριο τού Μουσείου στεγάζεται μετεωρολογικός κλωβός.
Οι συλλογές εμπλουτίζονται είτε από αγορές τής Φ.Ε. είτε από δωρεές γονέων, καθηγητών και μαθητών των Σχολείων τής Φ.Ε.
Με βασικό άξονα την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών ως προς την διατήρηση τού περιβάλλοντος, το Μουσείο διοργανώνει εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές ηλικίας 5-18 ετών.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα τού Μουσείου συνδέονται με το αναλυτικό πρόγραμμα που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας. Με τον τρόπο αυτό η γνώση που λαμβάνουν οι μαθητές κατά τη διάρκεια τού προγράμματος μπορεί να επεκταθεί και στην τάξη, ώστε η επίσκεψη να μην αποτελεί μια τυχαία και αποκομμένη δράση. Σήμερα εκπονούνται περισσότερα από 20 διαφορετικά εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες εμπλουτίζονται και ανανεώνονται κάθε σχολική χρονιά, ενώ σχεδιάζονται και νέα στο πλαίσιο των μαθημάτων τής Μελέτης Περιβάλλοντος, τής Γεωγραφίας, τής Φυσικής, καθώς και τής Γεωγραφίας- Γεωλογίας.
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Φ.Ε. εκτός από ξεναγήσεις, πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα για κάθε τάξη τού δημοτικού σχολείου, ανάλογα τού γνωστικού επιπέδου των παιδιών. Ο σχεδιασμός τους βασίστηκε στην ύλη τού μαθήματος «Μελέτη Περιβάλλοντος» και στα εκθέματα τού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας τής Φ.Ε.
Στα παραπάνω εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν προστεθεί τα εξής: • «Ας μάθουμε για τους σεισμούς», για μαθητές τής Ε΄ Δημοτικού • «Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στη ζωή μας», για μαθητές από την Γ΄ Δημοτικού και πάνω • «Γνωριμία με τους γεωγραφικούς όρους», για μαθητές τής Γ΄ Δημοτικού • «Γνωρίζοντας τον τόπο μου – Πάρνηθα» και «Γνωρίζοντας τον τόπο μου – Πεντέλη», στο πλαίσιο τής ενότητας «Ο τόπος μου» τού μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος τής Δ΄ Δημοτικού • «Ο γεώτοπος τού Ισθμού τής Κορίνθου. Ένα ταξίδι από το παρελθόν στο παρόν» (μουσειοσκευή) • «Με τη βοήθεια τού χάρτη…» • «Γνωρίζω τα φυτά μέσα από τον κήπο τού σχολείου μου»
Επίσης πραγματοποιούνται οι προβολές: «Η γεωλογία τής Ιβηρικής Χερσονήσου», για μαθητές Γυμνασίου «Καιρός – Κλίμα» «Η ανακύκλωση» «Ανακύκλωση μπαταριών» «Ασωπός ποταμός – Μόλυνση υδάτων» Η διάρκεια κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος είναι 1 ώρα και 30΄. Στο τέλος κάθε προγράμματος τα παιδιά ασχολούνται με μία δραστηριότητα σχετική με το πρόγραμμα στο οποίο συμμετείχαν. όπως εργασίες παιδιών μέσα από φυλλάδιο εργασίας, χειροτεχνίες, ζωγραφική, πηλός κ.ά.